Tutoring akademicki
to forma edukacji spersonalizowanej, służąca rozwijaniu potencjału i motywowaniu do samorozwoju, oparta na regularnych, bezpośrednich spotkaniach nauczyciela akademickiego (tutora, z łac. opiekuna) z podopiecznym (ang. tutee).
W czasie spotkań (tutoriali) tutor może poznać swojego podopiecznego, służyć mu radą i umiejętnie wyznaczyć mu ścieżkę rozwoju.
Proces współpracy nakierowany jest na rozwój studenta w zakresie różnych umiejętności, tj. krytycznej analizy literatury przedmiotu, dyskusji, pisania tekstów, prezentacji wiedzy, przygotowywania i przeprowadzania doświadczeń, rozwiązywania problemów potrzebnych do badań, oraz integrowania wiedzy z różnych dziedzin.
Tutor
- 1 tutorial to 16-godzinny cykl zajęć z 1-2 tutees
Tutee
- 2 tutoriale podczas danego toku studiów
- dla studentów II stopnia kierunku geologia poszukiwawcza – 1 tutorial jest obowiązkowy (tematy z zakresu tutoriali obowiązkowych)
FORMA REALIZACJI TUTORIALU:
- eseje
- raporty z wykonanych badań
- projekty
- szkice artykułów naukowych lub popularnonaukowych
- załączniki graficzne
- notatki terenowe
- dokumentacja fotograficzna
- opracowania
- itp.
Na zakończenie tutorialu w czerwcu odbywa się SESJA PODSUMOWUJĄCA, jest to prezentacja syntetycznych wyników uzyskanych podczas tutoriali połączona z autorefleksją na temat udziału w zindywidualizowanej formie nauczania.
Tematy tutoriali obowiązkowych dla kierunku geologia poszukiwawcza przewidziane do realizacji w roku akademickim 2021/2022 i do wyboru dla kierunku geologia stosowana [proponowane tematy tutoriali 2021/2022]:
- Europa w czwartorzędzie – paleogeografia, rzeźna, klimat i środowisko.
dr hab. Marcin Szymanek, prof. ucz. + dr hab. Jan Dzierżek, prof. ucz., prof. dr hab. Leszek Marks, dr hab. Barbara Woronko
- Ewolucja środowisk sedymentacji w czwartorzędzie.
dr hab. Barbara Woronko + dr hab. Jan Dzierżek, prof. ucz., prof. dr hab. Leszek Marks, dr hab. Marcin Szymanek, prof. ucz.
- Sedymentologicznie o skałach osadowych – czyli co wynika z zapisu kopalnego i obserwacji aktualistycznych i środowisk sedymentacji skał klastycznych.
prof. dr hab. Anna Wysocka + dr Małgorzata Bieńkowska-Wasiluk, dr Małgorzata Kozłowska
- Paleoekologia organizmów rafowych.
dr hab. Piotr Łuczyński, prof. ucz.
- Ewolucja paleogeograficzna strefy szwu transeuropejskiego (TESZ) w paleozoiku na tle najnowszych koncepcji tektogenezy obszaru Polski.
dr hab. Anna Żylińska, prof. ucz. + dr hab. Wojciech Kozłowski, prof. ucz.
- Datowanie chemiczne minerałów.
prof. dr hab. Bogusław Bagiński
- Mazowieckie eratyki.
dr hab. Sławomir Ilnicki, prof. ucz. + dr Witold Matyszczak
- Surowce skalne i mineralne w przestrzeni publicznej.
dr Agnieszka Marcinowska + dr Justyna Domańska-Siuda
- Wody lecznicze Polski.
dr hab. Włodzimierz Humnicki + dr hab. inż. Dariusz Dobrzyński, prof. ucz., dr hab. Dorota Porowska, prof. ucz., dr hab. Marzena Szostakiewicz-Hołownia
- Ochrona przyrody nieożywionej – parki narodowe.
dr hab. Grzegorz Barczyk + dr hab. Ewa Falkowska, prof. ucz., dr hab. Beata Łuczak-Wilamowska
Dodatkowe tematy tutoriali możliwe do realizacji (do wybory dla obydwu kierunków):
- Historia geologiczna obszaru Gór Świętokrzyskich w paleozoiku.
dr hab. Anna Żylińska, prof. ucz.
- Wszystko co chcielibyście wiedzieć o amonitach i innych głowonogach kopalnych i współczesnych.
dr hab. Ewa Głowniak
- Wielkie wymierania w kontekście współczesnych zmian klimatycznych.
dr hab. Ewa Głowniak
- Badania torfowisk za pomocą metod geofizycznych.
dr hab. Sebastian Kowalczyk, prof. ucz.
- Osuwiska w obrazie geofizycznym.
dr hab. Sebastian Kowalczyk, prof. ucz.
- Metody geofizyczne w badaniach gruntów skażonych substancją ropopochodną.
dr hab. Sebastian Kowalczyk, prof. ucz.